Onder ons

07.03.17
—13.05.17

  Onder ons. Kasia Fudakowski, Über Alles, die plicht, 2014. Phot by Kristof Vrancken.           Onder ons. List of artists. Design by Julie Peeters. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Kasia Fudakowski, You  Onder ons. Marina Pinsky, Polar, 2016, wallpaper. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Hendriks, Nascimento, Zangewa, Geys. Photo by Kristof Vrancken.Onder ons. Billie Zangewa, The Love Generation, 2008. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Henrique Nascimento, JOB BOX, 2015. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Jef Geys, ! Vrouwenvragen?, 1965. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Atelier van Lieshout, Sawmill model, 2013. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Olivier Goethals, in & out & in & out, again, 2017. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Monica Bonvicini, The Beauty You Offer Under the Electric Light, 2016, bronze. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Gerard Herman, Me again, 2015. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Raffaella Crispino, Untitled (Jouy), 2015. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Raffaella Crispino, Untitled (Jouy), 2015. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Wermke/Leinkauf, Lara Ögel, Jos de Gruyter & Harald Thys. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Jef Geys, ! Vrouwenvragen? (Japans, Nederlands, Frans), 1965. Photo by Kristof Vrancken.  Onder ons. Apparatus 22, Erratick Statistics (unassigned 1), Untitled (3), Untitled (5). Photo by Kristof Vrancken.  Installation shot Onder ons. Photo by Kirstof Vrancken  Mika Rottenberg & Jon Kessler, SEVEN (Cecile) (2012). Photo by Kristof Vrancken  Onder ons. Gerard Herman, meisjesnaam (2016), courtesy of trampoline and M HKA  Mika Rottenberg & Jon Kessler, SEVEN (Cecile) (2012). Photo by Kristof Vrancken  Olivier Goethals, sketches for CIAP (2017)

Billie Zangewa, Atelier Van Lieshout, Jos De Gruyter & Harald Thys, Marina Pinsky, Wermke & Leinkauf, Jef Geys, Lara Ögel, Apparatus 22, Kasia Fudakowski, Martijn Hendriks, Mika Rottenberg, Raffaella Crispino, Henrique Nascimento, Olivier Goethals, The Army of Love & Casco, Gerard Herman and Monica Bonvicini.

De historische context van het voormalige Provincieraadsgebouw van Limburg vormt het uitgangspunt van de tentoonstelling Onder ons. Het gebouw - voltooid in 1906 door de Belgische architect Paul Saintenoy - huisvest vandaag CIAP. Talrijke decoratieve elementen zoals schilderijen, bronzen beelden, gedenkplaten en medaillons symboliseren het goede burgerschap en herinneren de beleidsmakers en bezoeker aan zijn/haar morele plichten.

In 1956 integreert de provincie een imposant moraliserend glas-in-loodraam in de raadzaal. Het veelluik ademt de geest van het maatschappelijk conformisme vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het centrale raam toont het (ideale) gezin als hoeksteen van de maatschappij omgeven door thema’s als maatschappelijke betrokkenheid, naastenliefde, solidariteit en de positie van de man in een katholieke gemeenschap. Aan de linkerzijde verheerlijkt men de land- en mijnbouw en zware industrie; aan de rechterzijde benadrukt men het belang van onderwijs en cultuur.

De functie van het gebouw veranderde door de jaren heen. Sinds 2014 bezet CIAP, centrum voor hedendaagse kunst, het pand en worden hedendaagse en traditionele waarden en normen er kritisch bevraagd. Toch is het interessant om na te gaan in welke mate deze zogenaamde kritische attitude zijn weerslag kan hebben in deze dominante architecturale omgeving.

De tentoonstelling vertrekt van het idee dat de socio-economische klasse waarin men geboren wordt in grote mate de individuele politieke, economische en morele ideologieën bepaald. In de historische kamers op de eerste verdieping werd een traditionele woonkamer gereconstrueerd. Deze huiselijke ruimte symboliseert een plaats waar waarden en normen binnen het gezin worden geïnternaliseerd, overgedragen en afgestraft indien nodig. Een omgeving waar familieleden zowel bewust als onbewust worden opgeleid over universele vraagstukken met betrekking tot goed en kwaad.

Sinds de jaren vijftig is er een duidelijke verschuiving ten aanzien van ethische maatstaven. Opvattingen over gelijkheid, onderwijs, cultuur, arbeid en het gezin zijn gewijzigd. Waar vroeger dominante structuren, zoals religie, onze waarden bepaalden, lijkt heden de (schijnbare) vrije keuze aan zet. Bijvoorbeeld technologische algoritmen herbevestigen standvastig onze voorkeuren en staan in schril contrast met de belofte van openheid die de opkomst van het internet pretendeert. Deze kwestie tracht de tentoonstelling Onder ons te bevragen.

Kunstenaars met verschillende achtergronden en van verschillende generaties werden uitgenodigd om samen na te denken over de bron van onze individuele, gemeenschappelijke en universele overtuigingen. In deze immersieve scenografie, opererend als een Gesamtkunstwerk, poogt Onder ons te reflecteren over de relatie tussen ethiek en technologie, ethiek en sociale structuren en ethiek binnen een neoliberale kapitalistische maatschappij. De woonkamer triggert een gevoel van herkenning bij de bezoeker, die aangetrokken door het vertrouwde, uitgenodigd wordt om na te denken over de persoonlijke waarden en normen en waar deze hun oorsprong vinden.

Gedurende de tentoonstelling zal de installatie geactiveerd worden door een aantal activiteiten in samenwerking met Henrique Nascimento en Army of Love & Casco. De kunstenaars en culturele partners gaan daarbij in dialoog met lokale gemeenschappen. Deze publieke momenten zullen plaatsvinden in de geënsceneerde woonkamer. Onder ons nodigt het publiek uit om in dialoog mogelijke strategieën te bedenken binnen een context van toenemend politiek conservatisme en de huidige wijdverspreide sociale onrust.

Een samenwerking tussen de kunstenaars, Evelyn Simons en Isabel Van Bos.

Met de genereuze steun van Stad Hasselt, Evolution Design Hasselt, Z33 Huis voor Actuele Kunst, Millésime Hasselt en Vedett.

Opening: 4 maart 2017, 19u00.