Leen Voet / Alda & Armand

18.11.18
—17.02.19

Leen Voet - Alda & Armand #7, #1, #4, #3, #6 -  Images © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand #2, #7, #1, #4 -  Images © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand #1, #4, #3 - Images © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand #4, #3 - Images © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand #2, #7, #1 - Images © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand -  © Michiel De CleeneLeen Voet - Alda & Armand #2, #1 - Images © Michiel De Cleene

In de solotentoonstelling Alda & Armand presenteert kunstenaar Leen Voet (BE, 1971) een nieuwe serie groot formaat olieverfschilderijen op doek. De reeks is gebaseerd op een intieme transactie. Leen Voet kreeg namelijk enkele jaren geleden vier keukenhanddoekjes met gezeefdrukte bloemen van haar vader. De familie Voet had ze in de jaren ’70 – ‘80 tijdens een bezoek aan een lokale voedselbeurs ontvangen. Haar vader gaf haar de met herinneringen opgeladen doekjes op voorwaarde dat ze er 'schilderijen van zou maken'. Leen Voet nam deze opdracht ter harte en vertaalde de vier motieven picturaal en uitvergroot op doek. De reeks Alda & Armand bestaat tot hiertoe uit drie exacte reproducties en uit vier losser geschilderde of geometrisch gemuteerde variaties.
In de lijn van reeds bestaand werk van Leen Voet, wordt ook in deze reeks gereflecteerd over het krijgen, aannemen en eigen maken van een opdracht, over de regels van de kunst en het kunstenaarschap en over het formalistisch exploiteren van bepaalde motieven. 
De historische ruimten van het voormalige Provincieraadsgebouw waarin CIAP vandaag huist, daagden Leen Voet uit deze reeks in situ als een installatie in de raamkozijnen te integreren. Daardoor treedt haar werk in dialoog met de aanwezige neo-middeleeuwse, zinnebeeldige portretten van de Limburgse schilder Jos Damien in opdracht van architect Paul Saintenoy.

17.11.2018, 17u00: vernissage

De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Albert Baronian.

zaaltekst.pdf