Carla Swerts / Woestijngetijden

24.09.17
—28.10.17

Carla Swerts, desert flowers, 2014Carla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts / Woestijngetijden - Photo Kristof VranckenCarla Swerts, Seismic Observation #1, 2014

Het werk van Carla Swerts (Diest, 1992) is geïnspireerd op haar ervaringen in het Midden-Oosten. Niet de oorlogsgruwel, onderdrukking en terreur waar we het gebied nu vaak mee associëren staan centraal, maar wel zintuiglijke sensaties die erop gericht zijn het westerse beeld van het Midden-Oosten te nuanceren. De onverwachte schoonheid die ze er tegenkomt, vertaalt ze in beelden die eerder weergaven zijn van lichamelijke ervaringen dan realistische representaties van een specifieke plek. Hoewel er dus geen expliciet geweld getoond wordt en ze er een esthetiserende omgangsvorm met haar omgeving op na houdt, is er wel een voortdurende dreiging voelbaar. Verstilde beelden zijn slechts tussenpozen in de aanhoudende zandstorm. Plastiekafval waait diep de woestijn in en haakt vast, in prikkeldraad of uitgedroogd woestijngewas, een dynamiek die ook in Swerts’ abstracte tekeningen aanwezig is. Heden en verleden vermengen in het zand, tijd verliest er zijn lineaire verloop en wordt getij. Het zijn de getijden van de zee die ook de golfslag van de woestijn bepalen. 

In deze expo wordt een selectie van Swerts’ werk samengebracht waarin deze thema’s centraal staan. Het zijn vondsten die worden opgetekend, soms met archeologische precisie, soms onderhevig aan abstractie, zoals een herinnering die tot zijn contouren herleid wordt.

Carla Swerts is verbonden aan de Faculteit Architectuur en Kunst van de Universiteit Hasselt en de onderzoeksgroep FRAME (PXL-MAD – UHasselt). Deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt dankzij de ondersteuning van z33.